هنر خوشنویسی

خوشنویسی چیست؟

هنرخوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبا نوشتن است و فردی که خوش می نویسد، خوشنویس نام دارد. خوشنویس سعی دارد اثر هنری با استفاده از ارزش های زیبایی شناختی را به همراه طراحی حروف خلق کند.

هنرخوشنویسی چیزی فرای داشتن دستخط زیبا و یا دانستن تکنیک حروف چینی است. خوشنویسی، هنر فرم دادن نشانه هایی است که توسط دست و با چیدمان درست شکل می گیرد و یکی از هنر های ایرانیان محسوب می شود که در دل خود انواع متفاوتی از خط و اصول نگارشی و قواعدی را جای داده است.

خط فارسی با داشتن استعداد فوق العاده در اصول و فروع، جذابیت های بصری خاصی خلق می کند. کالیگرافی یا هنر خوشنویسی نیز، هنری جذاب است که به خط با کمک تکنیک گرافیکی، زیبایی چند برابر به آن می بخشد.

آشنایی با انواع خط هنرخوشنویسی:

خطوط اصلی، متشکل از شش خط متفاوت هستند. این خطوط اصلی عبارتند از: رقاع ،ریحان ،محقق ،توتیع و نسخ .

انواع خطوط خوشنویسی ایرانی:

  • تعلیق
  • نستعلیق
  • شکسته نستعلیق
خط تعلیق

خط تعلیق: خط تعلیق را شاید بتوان اولین خط کاملا ایرانی دانست. این خط ، یکی از انواع خط خوشنویسی ایرانی است که در اواسط سده هفتم هجری، از ترکیب و توسعه دو خط توقیع و رقاع و تحت تاثیر خطوط ایرانی پیش از اسلام به وجود آمد.

در این نوع از خط، هیچگونه یکنواختی به چشم نمی خورد و تمامی خطوط، متصل به هم نوشته می شود و دارای دوایر زیاد، حروف مدور و قابلیت زیادی در ارائه ترکیب های مختلف را داراست.

خط تعلیق، بیشتر مورد استفاده کاتبان دربار و دیوان های حکومتی بوده است و به همین دلیل، به مرور زمان و با گذر زمان استفاده از این خط کمرنگ گشت.

خط نستعلیق

خط نستعلیق: خط نستعلیق ،یکی دیگر از انواع خط خوشنویسی مشهور ایرانی است . از لحاظ اهمیت و فراوانی،خط نستعلیق یکی از برترین خط های ایرانی است که گسترش آن برای اولین بار در اوایل قرن نهم هجری آغاز شد. دلیل محبوبیت خط نستعلیق، ویژگی منحصر به فرد آن در تعادل، انعطاف، توازن و خوانایی راحت این خط است. علاوه بر این، یکی از ویژگی های بی بدیل آن، الهاماتی است که از طبیعت نشات گرفته شده و به حروف و نقش های نستعلیق وارد شده است.

خط نوشته شکسته تعلیق

خط شکسته نستعلیق: یکی دیگر از انواع خط خوشنویسی ایرانی، خط شکسته نستعلیق است که با پیچش ها و حرکات بسیار زیبایش شناخته شده و مورد پسند هنرمندان و هنرجویان قرار گرفته شده است.

این خط ، از جدیدترین و به روز ترین خطوط خوشنویسی اسلامی و سومین گونه از خوشنویسی ایرانی محسوب می شود، به دلیل آنکه بیشتر شکل های آن از شکستن رها کردن خط نستعلیق گرفته شده، به نام شکسته نستعلیق معروف شد.

خط شکسته نستعلیق را می توان ایرانی ترین خط از میان خط های هنر خوشنویسی اسلامی دانست.

4 راز اصلی خوشنویس شدن:

نکات مهم در یادگیری سریعتر هنر خوشنویسی:
  • قدم اول در یادگیری سریع هنرخوشنویسی، علاقه است. اگر این یادگیری همراه با ذوق و علاقه مندی همراه باشد، تاثیر چشمگیری در پیشرفت شما خواهد داشت.
  • قدم دوم خوب نگاه کردن به سرمشق داده شده توسط استاد است; نگاه کردن باید همراه با صبر و حوصله انحام گیرد. چراکه سرمشق همچون الگویی است، که باید دقیقا  آن را با توجه به زوایا،خطوط،نحوه و شروع حروف و … ترسیم کنید.
  • قدم سوم تمرین و تکرار مداوم به همراه صبر است. اگر بتوانید روزانه 15 الی 30 دقیقه از زمان خود را به تمرین خوشنویسی اختصاص دهید، حدود 2 ماه طول میکشد تا به استاندارد های خوش نوشتن و یا خوشنویسی برسید. پس انتظار نداشته باشید در طول یک هفته خوشنویس شوید.
  • قدم چهارم یادگیری اصول نوشتاری است. در واقع یکی از مهمترین کارهایی که برای خوش نوشتن نیاز  دارید، یادگیری اصول درست نوشتن حروف است.
  • قدم آخر کلاس های آموزشی است. کسانی که وقت کافی دارند و هزینه کلاس های حضوری برایشان مشکلی ندارد، کلاس های آموزشی حضوری بهترین گزینه برای آن ها است.

معیار های کلاس های آموزش حضوری و مجازی با کیفیت خود را به شما معرفی می کنیم:

  • کیفیت و تجهیزات کلاس ها
  • مهارت اساتید کلاس ها
  • قیمت کلاس ها و تناسب آن با امکاناتی که دریافت می کنید
  • تنوع مهارت ها و آموزش ها

همراه با شیوه های نوین آموزش ، خوشنویسی با قلم را تجربه کنید . همچنین ، همراه با مجرب ترین اساتید از فراگیری هنر خوشنویسی با قلم لذت ببرید و در کوتاه ترین زمان ممکن به دستخط خود ارزش و اعتبار ببخشید. دستخط ما یکی از نشانه های شخصیت ماست، برای خود و دیگرانی که نظاره گر خط ما هستند، ارزش قائل باشیم. ما در کیفیت آموزش و رضایت هنرجویان مدعی هستیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *