تبلیغات
.
 

 

 

.


طرح درس ,کتاب ششم ،روش تدریس

 

طرح درس کتاب "بخوانیم" چهارم ابتدایی

برای دریافت به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب
  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : چهارشنبه 29 آذر 1391׀ نظرات

دانلود بازی بادكنك های مهاجم ریاضی ششم دبستان




  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : سه شنبه 28 آذر 1391׀ نظرات

دانلود بازی و تمرینی برای یادگیری جمع اعداد دو رقمی - با انتقال



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : سه شنبه 28 آذر 1391׀ نظرات

دانلود نرم افزار آموزش قرآن، نماز، بازی و نقاشی




  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : سه شنبه 28 آذر 1391׀ نظرات

نقد و بررسی کتاب ریاضی ششم - فصل اول - کسر متعارفی

در این فصل مفاهیم زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

مفهوم کسر و عدد مخلوط

نمایش کسر و عدد مخلوط بر روی محور

مقایسه کسرها و پیدا کردن کسر مساوی

ساده کردن کسر

جمع و تفریق با استفاده از محور اعداد و شکل

ضرب و تقسیم

مطالب و موضوعات ارائه شده در این فصل در حد درک و فهم دانش آموزان  عزیز می باشد. ولی به نظر می رسد ایراداتی در بعضی از قسمت های درس وجود داشته باشد که انتظار می رود با بررسی مجدد آنها در صورت لزوم اصلاح گردد.

صفحه 2

در اولین سوال فعالیت صفحه 2 از دانش آموزان  خواسته شده، تا یک دایره را به 21 قسمت مساوی تقسیم کنند، که به نظر می رسد کار ساده ای نباشد و این سوال به عنوان اولین فعالیت کتاب درسی باعث کاهش انگیزه در دانش آموزان  عزیز خواهد شد.

در رابطه با این نکته گویا عدد 12 بوده که به اشتباه 21 نوشته شده است. و برای حل آن دانش آموز باید از تقسیمات صفحه ساعت استفاده نماید.

صفحه 3

در صفحه 3 کتاب درسی  متن زیر آورده شده است:

کسرها و اعداد مخلوط دو نمایش مختلف از یک چیز هستند. نوشتن یک عدد به صورت عدد مخلوط باید تعداد واحد های کامل را تشخیص دهیم و کسری از واحد کامل را نیز تعیین کنید.  واحد کامل با توجه به موضوع مربوط متفاوت خواهند بود.

به نظر می رسد شیوه نگارش و درک این متن برای دانش آموز ششم ابتدایی کمی سنگین و دشوار است.

در سوالاتی از دانش آموز خواسته شده تا اشکالی مانند دسته هایی از مربع های 10 تایی را رسم کنند. پیشنهاد می گردد برای زیبایی بیشتر و افزایش دقت دانش آموزان  در کنار این دست سوالات یک صفحه شطرنجی نیز قرار گیرد.

صفحه 9

در تمرین صفحه 9 کسر بزرگتر از واحدی داده شده و گفته شده این عدد به شکل درستی نوشته نشده و از دانش آموز خواسته شده تا شکل درست آن را پیدا کند. که به نظر می رسد به وجود آوردن این دیدگاه در دانش آموز که کسر بزرگتر از واحد نادرست است در سال های بالاتر برای دانش آموز و معلم مشکل ساز گردد.

صفحه 10

در صفحه 10 کتاب درسی چنین سوالی آورده شده است:

علی آقا کشاورز است. او نصف زمین خود را گندم کاشت، نیم دیگر را سه قسمت کرده است. در یک قسمت جو، در یک قسمت یونجه کاشته است. قسمت سوم را هم نصف کرده است و در یک قسمت آن سبزیحات کاشته است. علی آقا چه کسری از زمین خود را سبزیجات کاشته است؟

اگر این سوال را به من به عنوان یک معلم ریاضی بدهید و از من بخواهید تا آن را با رسم شکل پاسخ دهم. قطعا من هم برای پاسخ به این سوال از یک مستطیل استفاده خواهم کرد. چرا در شیوه آموزشی ما مخصوصا در این فصل اشکال هندسی فقط در یک مستطیل خلاصه شده اند؟

چرا تمام اشکال مورد استفاده در این فصل که از دانش آموز خواسته شده تا قسمتی از آن را رنگ کند به صورت یک شکل پیوسته است؟

در ابتدا برای آموزش جمع و تفریق کسر ها از محور اعداد استفاده شده است. که کاملا صحیح است. ولی در ادامه  برای درک بهتر دانش آموزان  از شکل نیز استفاده شده است. در رابطه با تفریق، کتاب برای کم کردن دو عدد، بر روی عدد کم شده علامت ضربدر قرار داده است. به نظر می رسد آموزش این شیوه در درس اعداد صحیح (تفریق) برای دانش آموزان  مشکل ساز خواهد بود و دانش آموز آنجا نیز انتظار خواهد داشت که از این شیوه استفاده گردد.



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : سه شنبه 28 آذر 1391׀ نظرات

نقد و بررسی کتاب ریاضی ششم - فصل دوم - عدد های اعشاری

در این فصل مفاهیم زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

نمایش اعشاری عددها

تبدیل کسر، عدد مخلوط و عدد اعشاری

حروف نویسی اعداد اعشاری

جدول ارزش مکانی

گسترده نویسی اعداد اعشاری و اعداد مخلوط

مقایسه اعداد اعشاری

نمایش اعداد اعشاری بر روی محور اعداد

جمع، تفریق و ضرب اعداد اعشاری

استفاده از ماشین حساب در ضرب و تقسیم اعداد اعشاری

تقسیم یک عدد بر عدد های طبیعی

تقسیم یک عدد به عدد های اعشاری

در ابتدای کار از دانش آموزان خواسته می شود تا طول یک سنجاق را با استفاده از خط کش محاسبه کنند. و آن را به صورت کسر، عدد مخلوط و عدد اعشاری نمایش دهند. که به نظر می رسد فعالیت جالب و مناسبی برای شروع درس باشد.

در فعالیت های بعدی دسته هایی از مربع ها داده شده و از دانش آموزان  خواسته شده تا نمایش اعشاری آن را بنویسند. در گذشته (کتاب اول راهنمایی) نیز چنین سوالاتی در کتاب بوده است. ولی دانش آموزان چندان علاقه ای به حل کردن آن ها نداشته اند.

در سوالی از دانش آموزان  خواسته شده است تا اعداد اعشاری را به صورت حروف بنویسند. با توجه به مشکلاتی که دانش آموزان در خواندن اعداد اعشاری دارند. نیاز بیشتری به این گونه سوالات احساس می شود.

در سوالات متعددی تبدیل عدد اعشاری به کسر، کسر به عدد مخلوط و ... از دانش آموزان خواسته شده.

کتاب برای مقایسه اعداد اعشاری از روش گسترده نویسی اعداد اعشاری استفاده کرده است که به نظر می رسد شیوه ای مفید برای آموزش این مبحث خواهد بود.

(شکل گسترده اعداد اعشاری 12/4=4+1/0+20/0 )

دانش آموزان در نمایش اعداد اعشاری (مخصوصا اعداد بین 0 تا 1 )  بر روی محور اعداد مشکلات زیادی دارند. به نظر می رسد کتاب باید تاکید بیشتری بر روی این موضوع داشته باشد.

تمرین 2 صفحه 25 (نقاط مشخص شده بر روی محور را بصورت کسر و عدد اعشاری نمایش دهید.) به نظر می رسد این سوال برای دانش آموزان سنگین و مشکل آفرین خواهد بود.

در سوالی از دانش آموزان خواسته شده است با استفاده از ماشین حساب حاصل ضرب عدد 10،100و 1000 در یک عدد اعشاری را بدست آورند و سپس الگو یابی کنند و همین عمل را با تقسیم انجام دهند. قطعا این سوالی جذاب برای دانش آموزان خواهد بود.

در صفحه 33 این سوال مطرح شده است: یک موتور آب در هر ساعت 14 لیتر گازوئیل مصرف می کند. اگر منبع این موتور 155 لیتر گازوئیل داشته باشد. این موتور چند ساعت می تواند کار کند؟ پس از آن چند لیتر گازوئیل باقی می ماند؟

مفهوم نسبت و تناسب در فصل 5 آورده شده است. آیا می توان این سوال را بدون استفاده از نسبت و تناسب برای دانش آموزان حل کرد؟

از نظر همکاران عزیز  این سوال ارتباطی با مفهوم نسبت و تناسب ندارد و به راحتی می توان با یک تقسیم ساده به سوال پاسخ داد.

در سوال 2 کار در کلاس صفحه 34 بدون ذکر دلیلی گفته شده : 10/2 = 1/2  در این گونه اعداد دانش آموزان چندان مشکلی پیدا نمی کنند. ولی اضافه کردن صفر برای اعدادی مانند 70/0 برای دانش آموزان ایجاد اشکال می کند.

در سوال 2 کار در کلاس صفحه 34 گفته شده تقسیم های  زیر را تا دو رقم اعشار در خارج قسمت انجام دهید. گاهی دیده می شود حتی با توضیح معلم دانش آموز منظور عبارت دو رقم اعشار را متوجه نمی شود. (این مفهوم در فصل چهارم بررسی شده است.)

برای شروع درس تقسیم یک عدد به عدد اعشاری فعالیتی مطح شده که مفهوم آن بسیار جالب است. در این فعالیت 3 محور مشابه زیر هم قرار گرفته است. با این تفاوت که محور اول واحد ها یکی، محور دوم واحد ها 10 تایی و محور سوم واحد ها 100 تایی است. ولی درک این موضوع که آیا می شود فاصله 0 تا 1 با فاصله 0 تا 10  و با فاصله 0 تا 100 برابر باشد؟ برای دانش آموزان  مشکل است.

در تقسیم اعداد اعشاری علاوه بر شیوه سابق از دانش آموزان خواسته شده با تبدیل عدد اعشاری به کسر حاصل را بدست آورند. که به نظر می رسد شیوه مناسب و خوبی برای یادگیری باشد.



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : سه شنبه 28 آذر 1391׀ نظرات



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : چهارشنبه 22 آذر 1391׀ نظرات


تصویر پنهان - ریاضی (تفریق اعداد)



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : چهارشنبه 22 آذر 1391׀ نظرات

دفتر کار در خانه پایه اول ابتدایی ( قسمت اول - تا درس 10 )

آموزش بسیار ساده و مقدماتی آتوران سازی برای ایجاد انگیزه

دفتر کار در خانه ریاضی پایه دوم  ( قسمت اول تا فصل پنجم )

آموزش طراحی و تایپ سؤالات امتحانی ( بصورت بسیار ساده و کاربردی )

اندروید در مسیر آموزش ( قسمت اول )

اندروید در مسیر آموزش ( قسمت دوم)

آموزش تولید محتوای الکترونیکی قدرتمند ، از بیخ و بن (قسمت اول)

برنامه لغات تصویری انگلیسی برای موبایل (جاوا)

دانلود نرم افزار بسیار عالی Smart Class teaching برای معلمان ، دبیران و اساتید

نمونه برنامه تهیه شده با AutoPlay Media Studio








  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : چهارشنبه 22 آذر 1391׀ نظرات

سوالات آزمون مداد کاغذی درس ریاضی دوم دبستان برای ارزشیابی دانش آموزان


پایگاه سوالات امتحانی از ابتدایی تــــا دبیرستان- مداد کاغذی دوم ===> www.soall-emtehani.mihanblog.com
منبع: وبلاگ سوال امتحانی


  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : پنجشنبه 16 آذر 1391׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , margook.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc