تبلیغات
.
 

 

 

.


طرح درس ,کتاب ششم ،روش تدریس

 

نرم افزار شبیه ساز منظومه شمسی : (solar system 3d simulator )

یک نرم افزار فوق العاده جالب برای همکاران پایه چهارم جهت تدریس فصل دهم علوم ،زمین و همسایه های آن





  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 28 مهر 1391׀ نظرات

آموزش جدول ضرب از طریق بازی:

یک نرم آفزار آموزشی بسیار جالب،کم حجم و مفید برای آموزش جدول ضرب در کلاس های هوشمند


 

برای استفاده از این فایل حتما باید نرم افزار flash player  را روی سیستم خود نصب کنید.




  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 28 مهر 1391׀ نظرات

خود را نرنجان ،آنکه بودنت را قدر ندانست، لایق حضور در فکرت هم نیست


 تصاویر زیباسازی وبلاگ و سایت www.WeblogBartar.com تصاویر زیباسازی وبلاگ و سایت


1- گذاشتن اسم روی بچه ها " لال " یا " بچه بد "

اگر کودکان را نامهایی مانند احمق و تنبل و... بنامید باور می کنند که دارای این صفات و خصوصیات است. به علت آسیبی که به کاربردن این نامهای منفی به شخصیت بچه ها وارد می کند اعتماد به نفس او از بین می برد. اگر کودکی به صفت « زشت » نامیده شود ممکن است از حضور در جمع و بازی با دیگران خودداری کند اگر بگویید:‌ « کمرو» از ارتباط با همسالان و بزرگترها پرهیز می کند. چه باید گفت: با جمله ای مثبت توجه بچه را به رفتاری معطوف کنید که باید تغییر دهد. « این اتاق نامرتب و به هم ریخته است » یا « کاغذ و مدادهایت روی زمین پخش شده و باید جمع شود.»

۲- طـــرد کـــردن بچه ها " ای کاش به دنیا نمی آمدی " یا " هیچکس ترا دوست ندارد "

طرد کردن بچه ها نشان دادن نفرت یا تمایل به جدایی از آنهاست. برای یک کودک دوست داشته نشدن از طرف فردی که او را به دنیا آورده به معنی دوست نداشتن از طرف همه افراد است. آنچه که یک کودک باید بداند این است که پدر و مادر بدون هیچ قید و شرطی دوستش دارند. چه باید گفت: هر روز با او گفتگو کنید و بگویید « دوستش دارید » و در آغوشش بگیرید.

3-منفــــی بافــی " لیاقت چیزی را نداری یا جات تو زندونه " 

بچه ها با کلمات و جمله هایی که به آنها می گوییم، بزرگ می شوند یک پژوهشگر با عده ای زندانی گفتگو و مصاحبه کرد. از آنها پرسید که به چند نفر از آنها هنگام بچگی گفته شده که زندانی خواهند شد؟ با کمال تعجب دریافت که تقریباً با پاسخ همه آنها به این سوال مثبت بود. والدین باید آینده خوبی را برای بچه ها ترسیم و پیش بینی کنند.

 

4-مقصــر داشتن بچه ها هنگام بروز مشکلات " تو دلیل دعوای من و پدرت هستی "

مقصردانستن کودک هنگام مشکلات به این معنی است که او به دلیل کاری که به دیگران انجام داده اند سرزنش می شود بچه ها هدف آسان و در دسترس برای به گردن گرفتن تقصیر دیگر اعضای خانواده هستند. اگر بچه ها باید یاد بگیرند که مسئولیت کارهایشان را به عهده بگیرند ما باید نمونه ای از مسسولیت پذیری در برابر اشتباهات و ضعف هایمان باشیم. چه باید گفت: اگر عصبانی شدید به محض بدست آوردن خونسردی٬ از کودک معذرت بخوهید و مثلاً بگویید:« ببخشید دعوات کردم امروز خسته بودم. »

5-انتظارات نابجــا " نمره ات ۱۷ شده پس ۳ نمره دیگر چه شده است تو فقط باید ۲۰ بگیری."

پدر و مادرانی که از فرزندان خود انتظارات بی جادارند آنها را مجبور می کنند که بهترین بازیکن باشند یا در مدرسه نمره ۲۰ بگیرند. پیامی که پشت این عمل پنهان شده این است که تو در مدرسه به اندازه کافی خوب نیستی. داشتن انتظار بی جا تنها اعتماد به نفس کودک را از بین می برد. چه باید گفت؟ با تاکید به نکات مثبت بگوئید: خیلی عالی است که نمره های ۲۰ زیادی در کارنامه ات داری اشکالی ندارد نمره ۱۷ گرفتی چون تو تمام سعی خود را کردی و هر انسانی ممکن است اشتباه کند سعی کن اشتباهاتت در آینده کمتر شود لزومی ندارد همیشه و همه کس نمره ۲۰ بگیرند.

6-مقـــایسه کـــردن " چرا مثل پسرخاله ات نیستی ؟ وقتی به سن تو بروم، دو کیلومتر پیاده به مدرسه می رفتم. وقتی به کودک می گویید که رفتارش مثل خواهرش خوب نیست.

تخم حسادت و بددلی را بین فرزندان خود می کارید. بچه ها نباید در خانواده و فامیل مقایسه شوند چون در مقابل خواهران و برادران خود احساس بی ارزشی و بد بودن را خواهند داشت. حتی تعریف مثبتی هم می تواند همین نتیجه را داشته باشد. وقتی می گوید: « تو در بازی فوتبال از برادرت بهتری » همان احساس مقایسه و ناسازگاری را بین آنها به وجود می آورید. بهتر است بگویید: تو در بازی فوتبال به اندازه برادرت هنگامی که به سن تو بود خوب هستی. از سال گذشته تا به حال در زبان پیشرفت کرده ای.

 

7-شـــرم زدگـــی " باید از خودت خجالت بکشی. درست مانند یک بچه رفتار می کنی. نمی توانم باور کنم از این گربه کوچک می ترسی."

هنگام خجالت٬ کودک٬ احساس می کند نقص دارد یا بی لیاقت است. خجالت کشیدن بیشتر از این که رفتار او را درست کند موجب از دست رفتن روحیه و تحقیر او می شود. برخی پدرها و مادرها با انگشت گذاشتن روی نقاط ضعف کودک، مانند شب ادراری او را تحقیر می کنند. خجالت زده کردن کودک موجب می شود که او عوامل تحقیرش را پنهان کند. بهتر است بگویید: گریه نکن٬ تو دیگر بزرگ شده ای. گربه آنقدرها هم ترسناک نیست.

 

8-تهدید کـــردن " اگر نیایی می روم و اینجا تنها می مانی. اگر دوباره این کار را انجام دهی، به پلیس می گویم ترا ببرد."

تهدید گفتن جمله یا کلمه اغراق آمیزی است که پدر و مادر به کار می برند تا کودک را بترسانند مانند این جملات: « اگر درست رفتار نکنی تمام استخوانهایت را می شکنم » تهدید موجب ترس در کودک می شود و او احساس می کند که در محیطی ناامن و پر از دشمن زندگی می کند. تهدید به تنها گذاشتن کودک برایش بسیار دردناک و سخت است چون او بسیار حساس است و برای نیازهای اساسی و اولیه زندگی با پدر و مادرش نیاز دارد. آنچه باید گفت: به بچه ها باید هشدار داد نه تهدید برخلاف تهدید٬ هشدار واقعی و معقول است. با گفتن جمله « اگر .... در نتیجه ...» به او هشدار می دهید که نباید به رفتار بدخود ادامه دهد. مانند « اگر دوباره خواهرت را بزنی، دیگر نباید با او بازی کنی.»

 تصاویر زیباسازی وبلاگ و سایت www.WeblogBartar.com تصاویر زیباسازی وبلاگ و سایت




  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 28 مهر 1391׀ نظرات

املای آینه ای:
کلمات را بر عکس می نویسیم و بچه ها باید با آینه درست آن را بنویسند.

املای آبکی:
 استفاده از آب و حیاط مدرسه یعنی یک گروه با آب پاش روی زمین کلمات را می نویسند و گروه دیگر تصحیح می نما یند.

قطار دوستان:
روی زمین با گچ سفید یا رنگی چند کلمه بنویسند و دانش آموزان را به گروه های 2یا 3نفره تقسیم کنید و بخواهید که روی کلمات راه بروند و آن را صدا کشی کنند .بدین تر تیب مهارت دیدن و شنیدن آنها تقویت می شود.

املای دوختنی:
در این املا به جای استفاده از کاغذ از پارچه استفاده کنند و با نخ های رنگی بنویسند البته برای پایه های بالا تر کاربرد دارد که بتوانند با نخ و سوزن کار کنند.

املای انگشتی:
شاگرد پشت سری کلمات را روی پشت فرد جلویی بنویسد و شاگرد جلویی از روش حرکت انگشتی فرد عقبی بتوانند لغات را بفهمند و بنویسند.

املای پای تخته به صورت 2نفری:
دونفرراپای تخته می آوریم وقتی به یک نفراملا می گوییم دیگری مراقب است تا اگر اشتباهی صورت پذیرفت آن رااصلاح کند.

املای روزنامه ای:
روزنامه رابا خود به کلاس بیاورندو لغات راببرند وازلغات بریده شده یک بند املا برایمان درست کنندوبرروی ورقه بچسبانند.

پرکردن جاهای خالی با کلمات داده شده:
متنی را برای بچه ها تهیه می کنیم سپس از آنها می خواهیم که با کلمات داده شده جاهای خالی را پرکنند.سپس از آنها می خواهیم که یک بار متن را با دقت بخوانند و در پایان هرچه در ذهن دارند به خودشان املا بگویند یعنی روی یک کاغذ بنویسند سپس معلم یا والدین متن را تصحیح کنند. 






  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 28 مهر 1391׀ نظرات

جدول زمانبندی تدریس (هفتگی ،ماهانه،سالانه ) پیشنهادی پایه ششم



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 28 مهر 1391׀ نظرات

دانلود سوالات ششم ابتدایی

آزمون ادبیات فارسی  دانش آموزان ششم ابتدایی نمونه سوالات فارسی ششم دبستان
آزمون ورودی ریاضی ششم ابتدایی دانلود نمونه سوال ریاضی ششم ابتدایی
نمونه سوال علوم تجربی ششم ابتدایی - مهرماه نمونه سوالات دروس اول و دوم درس علوم تجربی ششم دبستان
درس علوم ششم ابتدایی - نیرو 1 درس علوم ششم ابتدایی - نیرو 2
درس علوم ششم ابتدایی - میکروسکوپ درس علوم ششم ابتدایی - سفر
درس علوم ششم ابتدایی - سرگذشت دفتر من درس علوم ششم ابتدایی - خیلی بزرگ ، خیلی کوچک
فرم بررسی دروس فارسی ششم ابتدایی 1 فرم بررسی دروس فارسی ششم ابتدایی 2
نمونه تکلیف درس فارسی ششم ابتدایی راهنمای درس به درس علوم تجربی پایه ششم ابتدایی
نمونه سوال درس اجتماعی ششم ابتدایی- درس اول نمونه سوال درس اجتماعی ششم ابتدایی- درس دوم
نمونه سوال درس ریاضی ششم ابتدایی - فصل اول کسر متعارفی - جمع و تفریق نمونه سوال درس ریاضی ششم ابتدایی - فصل اول کسر متعارفی - ضرب و تقسیم
نمونه سوال درس ریاضی ششم ابتدایی - فصل دوم عددهای اعشاری - نمایش اعشاری عددها نمونه سوال درس ریاضی ششم ابتدایی - فصل دوم عددهای اعشاری -جمع و تفریق و ضرب عددهای اعشاری
نمونه سوال درس ریاضی ششم ابتدایی - فصل دوم عددهای اعشاری - تقسیم یک عدد بر عددهای طبیعی نمونه سوال درس ریاضی ششم ابتدایی - فصل دوم عددهای اعشاری - تقسیم یک عدد بر عددهای اعشاری
نمونه سوال درس ریاضی ششم ابتدایی - فصل دوم عددهای اعشاری - راهبرد الگویابی

فارسی ششم ابتدایی - درس هفت خوان رستم جدید

الگوی طرح درس فارسی - دوره های آموزش معلمان جدید

 

  منبع :پایگاه علمی آموزشی آلاچیق 

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com  تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com  تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com  تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 28 مهر 1391׀ نظرات

نسخه نهایی راهنمای معلم تفکر و پژوهش ششم دبستان

 

برای دانلود داستان های درس تفکر و پژوهش روی متن زیر کلیک نمایید

dividers

منبع:از دیروز تا آینده


  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 28 مهر 1391׀ نظرات



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 21 مهر 1391׀ نظرات

برای اجرا و نمایش کتاب ها ی درسی شما علاوه بر نصب Adobe Reader

 باید این نرم افزار را در کامپیوترتان نصب کنید رمز پیش فرض آن در طی مراحل نصب 123456 می باشد.

دانلود نرم افزار نمایش کتاب های درسی



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 21 مهر 1391׀ نظرات

درس قرآن در پایه‌ ی ششم ابتدایی به‌صورت شفاهی و به دو نوع ارزش‌یابی می‌شود :

 الف - ارزش‌یابی مستمر

ب- ارزش‌یابی پایانی


الف– ارزش‌یابی مستمر :

نمره‌ی ارزش‌یابی مستمر با توجه به میزان مشارکت دانش‌آموز در فعالیت‌های یادگیری تعیین می‌شود. اهمّ این فعالیت‌ها در درس قرآن، عبارت است از :

 1- اعلام آمادگی برای خواندن، آیات و عبارات از روی کتاب درسی

2- مشارکت در کار گروهی به منظور فهم بیش‌تر (بیان مصادیق پیام‌های قرآنی)

 3- مشارکت در جمع‌خوانی آیات و عبارات قرآنی و همراهی با نوار آموزشی

 4- بیان داستان‌های قرآنی کتاب

 5- میزان توانایی در خواندن آیات و عبارات قرآنی کتاب درسی (در پرسش‌های تدریجی)

6- انجام فعالیت‌های کار در کلاس

 7- انجام منظم تکلیف اُنس با قرآن در خانه

 8- خواندن آیات از روی صفحات پایانی هر درس یا از روی قرآن کامل تبصره : بدیهی است اگر دانش‌آموزی در خواندن آیات از روی صفحات پایانی هر درس یا قرآن کامل موفقیت لازم را کسب نکرده است، نباید از او نمره‌ای کسر شود.

 9- انجام فعالیت‌های خارج از کلاس مرتبط با درس قرآن، مانند : - تهیه‌ی نوار آموزشی قرآن یا سایر نوارهای قرآن و استماع آن در خانه؛ - خواندن قرآن در خانه؛ - مطالعه‌ی کتاب‌های جانبی درباره‌ی داستان‌های قرآنی‌ پیام‌های زندگی (پیام قرآنی) - حفظ برخی از سوره‌ها، آیات و پیام‌های قرآنی؛ - تلاوت قرآن با صوت خوش و زیبا؛ - نقاشی، خوش‌نویسی و انجام سایر کارهای هنری درباره‌ی پیام‌های قرآنی، داستان‌ها و ... - شرکت در جلسات و مسابقات قرآنی مانند حضور در دارالقرآن‌ها و سایر برنامه‌های مشابه؛ - جمع‌آوری مطالبی درباره‌ی قرآن از مجموعه‌ی کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی؛ - تولید روزنامه‌های دیواری خاص قرآن با ارائه‌ی مطالب مربوط به قرآن در روزنامه‌های دیواری مدرسه؛ - توانایی دانش‌آموزان در معناکردن عبارات قرآنی بدیهی است آموزگار می‌تواند در چارچوب برنامه‌ی آموزش قرآن و مناسب با اصول، محتوا و روش‌های آن، دانش‌آموزان را به هر فعالیت مناسب دیگری نیز ترغیب و تشویق کند.

ب - ارزش‌یابی پایانی

 ارزش‌یابی پایانی از دانش‌آموزان پایه ی ششم ابتدایی در پایان هر نیم سال به صورت شفاهی به شرح زیر انجام می‌شود :

 1 روخوانی آیات جلسه ی اول دروس حدود چهار سطر 9نمره خواندن به صورت معمولی و روان

 2 روخوانی آیات جلسه ی سوم دروس حدود چهار سطر 9نمره خواندن به صورت شمرده و آرام

3 پیام قرآنی دو پیام 2نمره پس از روخوانی پیام قرآنی و ترجمه‌ی آن از روی کتاب، بتواند با استفاده از تصاویر کتاب یا بدون آن، مفهوم پیام را به زیان خود توضیح دهد یا نمونه و مصداقی از آن را بیان کند.

جمع 20

تبصره : هر دانش‌آموز می‌تواند با توجه به هر یک از موارد زیر و در مجموع حداکثر 2 نمره‌ی تشویقی کسب کند :

1- قرائت آیات، تقریباً شبیه نوار آموزشی

 2- روان خوانی حدود نیم صفحه از مصحف کامل

3- حفظ یک صفحه ( یا به میزان یک صفحه از آیات مختلف) از صفحات قرآنی کتاب درسی

 4- حفظ حداقل چهار پیام قرآنی از پیام‌هایی که در هر نیم‌سال تدریس شده است.

 شیوه‌ی کسر نمره در ارزش‌یابی پایانی

الف – روخوانی :

1- کسر نمره به علت غلط خواندن : به ازای هر کلمه ی غلط خوانده شده، نیم (5/0) نمره کسر می‌شود. در صورت تصحیح غلط توسط دانش‌آموز- با تذکر یا بدون تذکر معلم- نمره‌ای کسر نمی‌شود.

 2- کسر نمره از نظر کیفیت و سرعت خواندن : در صورتی که دانش‌آموز نمی‌تواند آیات و عبارات قرآنی کتاب درسی را مطابق سطح انتظار بخواند و یا مکث و برگشت‌های زیاد دارد, با توجه به میزان نقص, علاوه بر غلط های اعرابی، حداکثر دو نمره کسر می‌شود.

ب – پیام قرآنی : اگر دانش‌آموز پس از خواندن متن و ترجمه‌ی پیام از روی کتاب, نتواند درباره‌ی آن توضیح دهد یا مصداقی را بیان کند و یا توضیح ارائه شده خیلی از مفهوم پیام دور باشد, نمره‌ی آن پیام را (هر پیام یک نمره) کسب نمی‌کند و یا به میزان نقص, از نمره‌ی آن پیام کسر می‌شود.

 تذکر : در ارزش‌یابی همیشه به نکات زیر توجه داشته باشید :

1- ارزش‌یابی نباید موجب تضعیف علاقه‌ی دانش‌آموزان به درس قرآن شود. از این‌رو, باید از سخت‌گیری‌های بی‌جا پرهیز کرد یا به نحوی ارزش‌یابی را انجام داد که دانش‌آموزان, آن را جزئی از فرایند یادگیری احساس کنند تا محیط اضطراب‌آور همراه با فشار روانی ایجاد نشود.

2- مهارت روخوانی قرآن, به‌تدریج کسب می‌شود, از این‌رو, نباید انتظار داشت که همه یا بیش‌تر دانش‌آموزان مهارت روخوانی آیات یک درس را در زمان تدریس به‌طور کامل کسب کنند. هر دانش‌آموز با توجه به استعداد خود, این مهارت را به‌تدریج در دروس بعدی به‌دست می‌آورد.

3- با توجه به اصل تفاوت‌های فردی بهتر است از دانش‌آموزان ضعیف‌تر از قسمت‌های ساده‌ی کتاب پرسش کرد.

4- فرصت رفع اشکال را برای دانش‌آموزان فراهم آورید تا بتوانند اشتباه خود را تصحیح کنند. برای مثال, تذکر برای برگشت و صحیح خواندن, در صورتی که موجب اضطراب بیش‌تر دانش‌آموزان نشود, مناسب و مفید است.

 5- از بخش های داستان، بیش تر بدانیم و کار در کلاس ارزش یابی پایانی به عمل نمی آید

 

 منبع:آموزگار ششم ابتدایی



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 21 مهر 1391׀ نظرات



طرح درس کلاس ششم ابتدایی




  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : جمعه 21 مهر 1391׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , margook.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc